Opzet van de cursus
Algemeen
De cursus beslaat 2,5 dagen, gevolgd door 0,5 dag toetsing/examen. Om de overdracht van kennis optimaal te laten zijn, worden de volgende principes gehanteerd:
- Nieuwe kennis beklijft beter als deze kan worden gekoppeld aan bestaande kennis.
- Herhaling zorgt dat informatie wordt verplaatst van het korte termijn naar het lange termijn geheugen.
- Zelf presenteren of onderwijzen dwingt om beter te begrijpen.
Programma
Het programma (zie ook: opties) van deze cursus is als volgt:
Dag 1 (9:30 - 16:45 uur) | |
---|---|
Cursusdeel 0 | |
0.1 Introductie |
Kennismaking Leren 'leren' |
Cursus deel 1 - Algemene inleiding | |
1.1 De Wereld van Accreditatie |
Belangrijkste betrokkenen bij accreditatie Relevante documenten t.b.v. accreditatie Wat accreditatie is |
1.2 De mechanismen van Certificatie |
Betekenis van certificatie Certificatieprincipes Belanghebbenden van certificatie Certificatieprocessen |
1.3 Auditteams en hun praktijk |
Betrokkenen bij audits Auditproces Certificatie-audits |
Dag 2 (9:30 - 16:45 uur) | |
---|---|
Cursusdeel 2 - Audittijd bepalen | |
2.1 Inleiding |
MD 5- Relevante termen en definities MD 5 - Beginselen bepaling audittijd MD 5 - Het concept 'Effective Number of Personnel' |
2.2 Eenvoudige organisatie |
MD 5 - Bepalen Effective Number of Personnel MD 5 - Bepalen complexiteit werkzaamheden MD 5 - Bepalen uitgangspuntspositie voor benodigde tijd MD 5 - Bepalen relevante aanpassingsfactoren MD 5 - Bepalen audittijd voor gehele cyclus |
2.3 Multi-site en geintegreerde audits |
MD 1 - multi-site managementsystemen MD 11 - geintegreerde managementsystemen |
Dag 3 (9:30 - 15:30 uur) | |
---|---|
Cursusdeel 3 - Coördineren van certificatie | |
3.1 Plannen van audits |
Belang van plannen Het concept 'Certificatiecyclus' Te bewaken termijnen MD 5 - Planning multi-site certificatie |
3.2 Beoordelen van aanvragen |
Vaststellen accreditatiescope Benodigde informatie voor schatting audittijd Auditteam samenstellen |